Nowy Testament uczy o Kościele powszechnym i kościele lokalnym. Termin powszechny określa Ciało Chrystusa zarówno na ziemi, jak i w niebie. Termin lokalny wymaga szerszego omówienia. Określenie lokalny może odnosić się zarówno do kościoła, jak i zboru domowego. NT przedstawia nam taki zbór jako najmniejszy element Kościoła. Natomiast Kościół w Koryncie obejmował wiele domowych zborów (1Kor 1,2), które wchodziły w skład lokalnego kościoła w Koryncie, odrębnego od kościołów w innych miastach greckich.
Kolejnym elementem jest fakt, że na określenie wielu kościołów w jednym rejonie również użyto wyrazu kościół w liczbie pojedynczej (Dz. 9,31). Kościół ten obejmował wierzących w Judei, Galilei i Samarii.
Podsumowując: istnieje kościół powszechny (wszyscy wierzący w niebie i na ziemi), istnieje kościół widzialny - zbory lokalne w rożnych regionach i zbór lokalny, jako konkretne zgromadzenie z którym jestem związany. Każdy wierzący należy do każdej z tych trzech kategorii Kościoła.
Inne koncepcje kościoła
a. rzymskokatolicka
"Kościół to ustanowiona przez Boga społeczność, składająca się z ludzi wszystkich ras i narodów, związanych ze sobą wyznawaniem tej samej wiary, przyjmowaniem tych samych sakramentów jako środków uświęcenia i zbawienia oraz poddanych władzy następcy św. Piotra, zastępcy Chrystusa, papieża..." Encyklopedia katolicka.
b. anglikańska
"Widzialnym kościołem Chrystusa jest zgromadzenie wiernych, w którym Słowo Boże jest w swej czystej postaci zwiastowane, sakramenty są właściwie sprawowane - zgodnie z postanowieniem Chrystusa". Kościół anglikański pozostaje pod czasowym zwierzchnictwem króla Anglii. 19 artykuł z "30 art. wiary".
c. reformowana
"Kościół katolicki (powszechny), będący niewidzialnym, składa się z pełnej liczby wybranych. (...) Kościół widzialny, który według ewangelii również jest katolickim (powszechnym), składa się z tych wszystkich ludzi na ziemi, którzy wyznają prawdziwą religię, wraz z ich dziećmi..." Westminsterskie Wyznanie Wiary. Rozdział XXV.
d. baptystyczna
"Kościół jest widzialna zbiorowością świętych, powołanych i oddzielonych od świata poprzez Słowo Boże i Ducha Bożego do jawnego wyznawania wiary ewangelii, na wyznanie której zostali ochrzczeni." Baptystyczne Wyznanie Wiary z 1646 roku, art. XXXIII.
