Do roku 1541 Transylwania (Siedmiogród) była częścią Królestwa Węgier, zanim stała się tureckim autonomicznym protektoratem, którym była aż do końca XVII wieku. Najbardziej znanym reformatorem Transylwanii był John Honterus (foto), który wprowadził (luterańską) reformację w Kronsztadzie w 1542 roku, gdzie był burmistrzem jego przyjaciel - Jan Fuchs.
Kościół protestancki w Siedmiogrodzie pod przewodnictwem swoich duchownych, przyjął początkowo umiarkowaną formułę luteranizmu (wg tradycji Filipa Melanchtona). Jednak po roku 1550 większość kościołów zwraca się do ku myśli reformowanej.
Pastorzy Gregor Szegedi i Peter Méliusz Juhasz wysuwali argumenty nad sposobem obecności Chrystusa w Wieczerzy Pańskiej. Reprezentowali oni opinię zgodną z kalwińską doktryną duchowej obecności Chrystusa, do której coraz bardziej przekonywali Kościół Siedmiogrodu.
Rok 1564 jest uważany za pierwszy, oficjalny rok Reformowanego Kościoła w Siedmiogrodzie, a w roku 1567 większość pastorów zdecydowała się na reformowaną drogę reformacji. W roku 1565 został wprowadzony Katechizm Heidelberski w Klausenburg (dzisiaj Cluj Napoca). W roku 1571 księciem Siedmiogrodu został katolik Stefan Bathori (Batory). Chociaż popierał on kościół rzymskokatolicki, zasada, że każde miasto może wybrać własne wyznanie nadal obowiązywała.
Niektórzy książęta nadal współpracowali z Habsburgami, dlatego groźba rekatolizacji wciąż "wisiała" nad Siedmiogrodem. W wyniku III wojny austriacko-tureckiej władzę w Siedmiogrodzie zdobyła reformowana szlachta, a kalwinista Gábor Bethlen został księciem Siedmiogrodu (później wybrany na króla Węgier). Okres rządów Gábora Bethlena jest uważany za "złoty wiek" Siedmiogrodu (co ciekawe, okres reformacji w Polsce również tak nazywamy).
Supremacja Turcji sprzyjała Kościołowi Reformowanemu, ponieważ razem tworzyli koalicję anty-habsburską. Ta dobra sytuacja Kościoła zmieniła się w 1692 roku, w którym Siedmiogród dostał się pod panowanie Habsburgów, którzy chociaż obiecali respektować wolność wyznania, natychmiast przystąpili do rekatolicyzacji księstwa. Budowle sakralne zostały skonfiskowane, a korzystanie z Katechizmu Heidelberskiego było zabronione.
