Szukaj na blogu

8 grudnia 2012

Starszeństwo czy braterstwo?

Powiedzmy to sobie otwarcie: NT poświęca niewiele miejsca starszym! Jest tak dlatego, że większość odpowiedzialności za troskę, nauczanie i usługiwanie w kościele spoczywa wprost na ramionach wszystkich braci i sióstr!

Bogactwo pawłowej wizji Ciała Chrystusa wyrasta z jego nieustannego nacisku na to, że każdy członek jest obdarowany i jest "odpowiedzialnym członkiem" Ciała (Rzym. 12:6; 1 Kor 12:1 in.; Ef 4:7; 1 Ptr. 4:10). W konsekwencji, odpowiedzialność usługiwania nigdy nie rozkłada się na kilka wyjątkowych osób. Wyjaśnia to dlaczego adelphoi, tłumaczone jako "bracia" pojawia się ponad 340 razy w NT. W większości miejsc to słowo jest skrótowym sposobem odniesienia się do wszystkich wierzących w kościele - zarówno kobiet jak i mężczyzn. W przeciwieństwie do tego, słowo "starszy" występuje w listach Pawła tylko 5 razy, "nadzorcy" tylko 4 razy, a "pastor" tylko 1 raz.
 
Zatem to społeczność wierzących (każdy z nas) jest powołana do:
  • dyscyplinowania (1 Kor. 5:3-5; 6:1-6)
  • ostrzegania niesfornych (1 Tes. 5:14)
  • zachęcania słabych (1 Tes. 5:14)
  • wspierania słabych (1 Tes. 5:14)
  • ofiarności w dziele Pańskim (1 Kor 15:58)
  • napominania siebie nawzajem (Rzym 15:14)
  • nauczania siebie nawzajem (Kol. 3:16)
  • prorokowania kolejno (1 Kor 14:31)
  • usługiwania sobie nawzajem (Fal 5:13)
  • noszenia swoich ciężarów (Gal 6:2)
  • troszczenia się o siebie nawzajem (1 Kor 12:25)
  • miłowania siebie nawzajem (Rzym 13:8; 1 Tes. 4:9)
  • oddawania sobie siebie nawzajem (Rzym 12:10)
  • okazywania dobroci i współczucia nawzajem (Ef 4:32)
  • budowania siebie nawzajem (Ef. 4:2; Kol 3:13)
  • pobudzania nawzajem do miłości i dobrych uczynków (Hebr. 10:24)
  • zachęcania siebie nawzajem (1 Tes. 5:11a)
  • modlitwy wzajemnej (Jak 5:16)
  • gościnności wzajemnej (1 Ptr. 4:9)
  • wzajemnego koleżeństwa (1 Jn 1:7)
  • wyznawania grzechów nawzajem (Jk 5:16). 
W Bożej eklezjologii braterstwo wyprzedza starszeństwo. Braterstwo wypiera starszeństwo i braterstwo góruje nad starszeństwem. To wyjaśnia, dlaczego listy Pawła czyta się tak niewygodnie, gdy staramy się wymusić na nich urzędową wizję.