Nauka o Trójcy nie jest w Biblii jasno sprecyzowana, chociaż niektórzy twierdzą, że o ile w ST występuje ona w sposób pośredni, to w NT mamy z nią do czynienia jasno i czytelnie... muszę przyznać, że taki pogląd jest dla mnie wyrazem dużego optymizmu, niemniej jednak doktryna ta wyrasta z Pisma, a zatem jest nauką biblijną.
W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego...
1. Przesłanki Starego TestamentuST ponad wszelką wątpliwość podkreśla jedność i jedyność Boga. Napotykamy w nim jednak wyraźnie sugestie istnienia Osób w ramach Jego Istoty. Jakie to sugestie?
A. Jedność Boga
Szema (5 Mojż 6,4: Słuchaj, Izraelu! Jahwe, nasz Bóg, jest jedynym Bogiem.), czyli podstawowe wyznanie wiary judaizmu, naucza o jedności i jedyności Boga.
B. Pluralis majestatis
Liczba mnoga imienia Elohim akcentuje Jego potęgę i najwyższą władzę. I chociaż wnioskowanie o mnogości Osób w istocie Boga na podstawie samego imienia jest problematyczne, to kiedy Bóg mówi o sobie posługując się zaimkami liczby mnogiej, to może to wskazywać na wielość Osób w Bogu, choć niekoniecznie na Trójcę.
C. Anioł Jahwe
Okreslenie Anioł Jahwe może odnosić się do każdego z aniołów Bożych, czasem jednak do anioła tego zwracano się jak do Boga, czyniąc jednocześnie rozróżnienie między nim a Bogiem (1 Mojż 16:7-14). Wskazuje to na "osobowe odmienności" w obrębie istoty Boga.
D. Rozróżnienie między osobami Boga
Wydaje mi się, że niektóre fragmenty czynią różnice między osobami w istocie Boga.
- Pan jest odróżniany od Pana (Oz 1:7, Ps 110:1).
- Odkupiciel jest odróżniany od Pana (Iz 59:20)
- Duch jest odróżniany od Pana (Iz 48:16 Zbliżcie się do mnie, posłuchajcie, co mówię: Od początku niczego nie mówiłem skrycie, zaraz też byłem tam, gdzie to wszystko się działo. A teraz oto Pan mój i Bóg i Duch Jego posyła mnie).
Wielu teologów uważa, że mądrość opisana w Prz 8:12-31 to Chrystus (lub Duch Święty), ale wydaje się, że lepiej jest traktować ten fragment jako opis wiecznego charakteru mądrości jako atrybutu Boga!
Idąc tedy nauczajcie wszystkie narody,
chrzcząc je w imię
Ojca i Syna, i Ducha Świętego
2. Przesłanki Nowego Testamentu
Fragmenty NT układają się w dwie grupy: jedna postuluje istnienie tylko jednego, prawdziwego Boga, druga przedstawia Człowieka Jezusa i Ducha Świętego jako przypisujących sobie Boskość.
A. Dowody Jedności
1 Kor 8:4-6 Zatem jeśli chodzi o spożywanie pokarmów, które już były złożone bożkom na ofiarę, wiemy dobrze, że nie ma na świecie ani żadnych bożków, ani żadnego boga prócz Boga jedynego. A choćby byli na niebie i na ziemi tak zwani bogowie jest zresztą mnóstwo takich bogów i panów dla nas istnieje tylko jeden Bóg Ojciec, od którego wszystko pochodzi i dla którego my istniejemy, oraz jeden Pan Jezus Chrystus, przez którego wszystko się stało i dzięki któremu także my jesteśmy.
B. Dowody Troistości
- Ojciec postrzegany jako Bóg (J 6:27)
- Jezus postrzegany jest jako Bóg (posiada boskie atrybuty: wszechwiedza, wszechmoc, wszechobecność, czyni rzeczy zastrzeżone tylko dla Boga: przebaczenie grzechów, wskrzeszanie zmarłych).
- Duch Święty postrzegany jako Bóg (Dz 5:3-4), posiada boskie atrybuty: wszechwiedza (1 Kor 2:10), wszechobecność (1 Kor 6:19).
Mat 28:19 Idąc tedy nauczajcie wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego... - poprzez jakościowo równe połączenie trzech Osób pod jednym imieniem posiadającym formę liczby pojedynczej jest to najwyraźniejsze stwierdzenie zarowno jedyności, jak i trójjedności Boga w całym NT.
