Szukaj na blogu

6 stycznia 2014

Spotkanie z teologią cz. 16. Współczesne poglądy na objawienie

Wszystkie współczesne poglądy na objawienie posiadają pewne cechy wspólne:
Są subiektywne, oznacza to, że objawienie zależy od stopnia w jakim przejawia się ono w przeżyciu danej jednostki lub od stopnia zrozumienia danego przeżycia przez interpretatora.
Są niestabilne, co jest wynikiem braku obiektywnego kryterium oceny objawienia.

Ze względu na powyższe punkty współczesne poglądy na objawienie możemy nazwać subchrześcijańskimi, gdyż wynoszą rozum ponad materiał objawiony przez Boga.


A. Objawienie jako działanie Boga
Pogląd ten utrzymuje, że objawienie składa się z pełnych mocy czynów Boga w historii. Oczywiście jest to prawda, Bóg rzeczywiście objawił siebie poprzez osadzone w historii dzieła. Konserwatyści wierzą, że działa te faktycznie miały miejsce, a w wielu przypadkach miały formę cudu. Teolodzy liberalni zaprzeczają historycznej prawdzie działania Boga. Jednakże obie grupy interpretację Bożego działania pozostawiają interpretatorowi.

B. Objawienie jako osobiste spotkanie
Ta szkoła myślenia twierdzi, że objawienie to nie przekaz informacji, lecz spotkanie osoby z osobą. Dlatego Bóg może być poznany tylko jako podmiot, nigdy jako przedmiot objawienia, to ostatnie bowiem zmuszałoby nas do formułowania określonych twierdzeń o Nim. Objawienie nie dostarcza nam informacji o Bogu - twierdzi omawiana szkoła - ale daje sposobność osobistego spotkania z Nim. Lecz przecież objawienie o Bogu idzie w parze z objawieniem się Boga. Fakty mają zasadnicze znaczenie dla spotkania. Trzeba powiedzieć, że objawienie jako spotkanie odcina w pewnym stopniu objawienie od historii i z pewnością opiera się na egzystencjalnych podstawach. Oto przykład: "...samo-objawienie się Boga w Biblii to raczej objawienie się osoby niż objawienie dotyczących jej faktów. Znaczy to, że ostatecznie objawienie tkwi raczej w relacji, w "konfrontacji", a nie w przekazie faktów...".

Pogląd tradycyjny zakłada, że objawienie i Biblia są ze sobą nierozerwalnie związane. Poglądy współczesne dokonały wyłomu pomiędzy Biblią a objawieniem. Przyniosło to destrukcyjne rezultaty, ponieważ obecnie objawienia Bożego można szukać nie tylko w Biblii, lecz także w potężnych dziełach Boga i osobistym spotkaniu. Egzystencjalne przeżycie prawie całkowicie zastąpiło obiektywną prawdę Słowa Bożego.

Podsumujmy:  
objawienie szczególne - takie, jakim znajdujemy go w Biblii - jest Bożym poselstwem dla świata. Problem natchnienia dotyczy sposobów dzięki którym Bóg spowodował zapisanie jego treści w Piśmie Świętym. Nieomylność stawia pytania o dokładność tego zapisu.