Nie wszyscy naukę o natchnieniu Pisma rozumieją w taki sposób, w jaki została przedstawiona w artykule :: O natchnieniu Pisma :: Na przestrzeni lat wielu ludzi proponowało rozmaite koncepcie nauki o natchnieniu.
Warto się nad tym zastanowić i odpowiedzieć sobie na pytanie "jakie ja mam stanowisko w tej kwestii, w jakim miejscu jestem?"
1. Natchnienie naturalne
Pogląd ten utrzymuje, że:
- to ludzie wielkiego geniuszu sami napisali Biblię, Bóg nie natchnął ich swoimi słowami,
- ten rodzaj natchnienia posiadają również "święte" księgi innych religii.
> Taki pogląd wyklucza oczywiście, nieomylność Biblii.
2. Natchnienie dynamiczne, albo mistyczne
Pogląd ten idzie o krok dalej. Uważa on pisarzy biblijnych za geniuszy z natury, ale też za ludzi napełnionych i prowadzonych przez Ducha Świętego. Zakłada, że istnieje cały szereg pozycji literatury chrześcijańskiej, o których można powiedzieć, że są natchnione przez Ducha Świętego w dokładnie tym samym sensie formalnym, co księgi Pisma Świętego.
> Pogląd ten zakłada, że inne pisma chrześcijańskie mogą być tak samo natchnione jak Biblia, oraz wyklucza jej nieomylność.
3. Natchnienie stopniowe
Ten pogląd zakłada, że jedne fragmenty Biblii są bardziej natchnione od innych (czyli cała Biblia jest natchniona, ale w rożnym stopniu). Podejrzewam, że pogląd ten został obecnie zastąpiony ideą natchnienia częściowego lub celowego (np. Biblia jest nieomylna w realizacji celu, jakim jest np. objawienie odkupieńczej miłości Bożej przez Chrystusa).
> W rzeczy samej, pogląd o natchnieniu stopniowym miesza nieuzasadnione przekonanie o istnieniu stopni natchnienia z uzasadnionym spostrzeżeniem, że nie wszystkie części w całości natchnionej Biblii są dla wierzących NT w jednakowym stopniu ważne.
4. Natchnienie myśli
Niektórzy uważają, że w Biblii natchniona jest myśl, a nie wyrażające ją słowa.
> Słabość tego poglądu jest jest oczywista. Bo w jaki sposób wyraża się myśl? Zmień słowa, a będą one wyrażały inną myśl. Nie można oddzielić myśli od słów. Być może ci, którzy opowiadają się za natchnieniem myśli reagują w ten sposób na popularną karykaturę przedstawiającą Boga dyktującego słowa autorom Biblii.
5. Natchnienie wg Bartha
Wg zwolenników Bartha, objawienie skupia się na Chrystusie. O ile On jest środkiem okręgu objawienia, o tyle Biblia jest samym okręgiem. Jezus jest Słowem, Biblia służy jako świadek Słowa, Chrystusa. Biblijne świadectwo o Słowie jest nierówne, to znaczy fragmenty mówiące o Jezusie są ważniejsze od tych, które nie mówią. Jednocześnie fragmenty nie muszą być dokładne, mogą zawierać błędy. Autorytet Biblii jest oparty o autorytet Jezusa, czyli tego, na którego wskazuje.
> Podsumujmy: Biblia (B) wskazuje na Jezusa (J)... ale przecież nie wiemy nic o (J) bez (B), skoro wg. bartystów Biblia (B) zawiera błędy, to ich obraz Jezusa (J) również jest błędny!!!
Subtelności tego rodzaju zmuszają nas do starannego słuchania i czytania tego co ludzie głoszą na temat natchnienia! Słowa mogą brzmieć w zgodny z Biblią sposób, a jednak być przykrywką dla błędnych i fałszywych poglądów.
